Příběh autoskla – od skleněné tabulky ke Smart Glass technologiím
Za posledních 100 let prošla autoskla zásadním vývojem. Od prvních skleněných tabulek chránících řidiče před kamínky a hmyzem v automobilech ze začátku 20. století, až po automatizovaná autoskla systému Smart Glass.
Začátek autoskel
V počátcích automobilismu řidiče chránila pouze plochá skleněná deska, která se v případě znečištění dala sklopit. Protože sklo nebylo nijak speciálně upravované, v případě nehody nebylo výjimkou vážné pořezání řidiče nebo posádky od ostrých střepů. Výrobci automobilů proto přišli s variantou, která byla bezpečnější, levnější a použitelná ve většině vozů, a sice s tvrzeným sklem.
Tvrzené sklo se vyrábí zahříváním samotného skla asi na 650 °C a poté rychlým zchlazením jeho povrchu vzduchem. Takové sklo se v případě nárazu rozpadne na malé části, které nemají ostré hrany. Tvrzené sklo ale stále mohlo řidiče při rozbití nepříjemně poranit.
Laminované sklo
V roce 1903 objevil francouzský chemik Édouard Bénédictus při domácí nehodě s rozbitou laboratorní sklenicí princip laminovaného skla. Sklenice sice při pádu na zem praskla, ale neroztříštila se po místnosti. Obsahovala totiž dusičnan celulózy (můžete si ho představit jako „tekutý plast“), který udržel střepy pohromadě. Laminované sklo tehdy našlo široké uplatnění, například při výrobě ochranných brýlí a skel do plynových masek.
Automobilový vizionář Henry Ford zavedl v roce 1919 laminované sklo ve všech svých vozech a poté, co jeho příkladu následovali další výrobci, se použití laminovaného skla v automobilech stalo povinným.
Laminované sklo si můžete představit jako „sendvič“ ze dvou nebo více skleněných desek spojených za pomoci vysoké teploty a tlaku plastovou fólií, zpravidla z polyvinylbutyralu (PVB). A právě tato vrstva udrží v případě roztříštění úlomky tvrzeného skla pohromadě.
Základem automobilového průmyslu a hnacím motorem inovací je dosáhnout maximální bezpečnosti a pohodlí řidiče i cestujících. Funkce autoskla tedy už dávno není jenom chránit řidiče před nepříznivými vlivy prostředí. Autosklo je mimo jiné zásadním nosným prvkem karoserie vozu, zpevňuje konstrukci a zvyšuje nosnost střechy. Plocha čelního skla se od počátku jeho vývoje zvětšila pětinásobně a tento trend stále pokračuje. Inovátoři v automobilovém průmyslu se proto v posledních letech zaměřili i na další využití potenciálu, který velké přední sklo nabízí.
Čelní sklo jako prvek aktivní bezpečnosti
Součástí čelního skla se tak postupně staly další prvky aktivní bezpečnosti auta jako senzor sledování únavy, dešťový senzor, senzor automatické regulace dálkových světel, vyhřívání skla nebo systém projekce informací na čelním skle (head-up displej). Díky head-up displeji může řidič číst nejrůznější informace o vozidle přímo ve svém zorném poli, aniž by musel přestat sledovat vozovku a prostor před vozidlem.
Smart Glass
K většímu pohodí přispívají i funkce zatmavení a vyhřívání skel. Zatmavení skel má navíc i pozitivní dopad, co se týká ekologie. Snižuje totiž přenos světla a tepla do interiéru a absorbuje tepelnou energii slunečního záření, čímž klesají i emise CO2 produkované při provozu klimatizace ve vozidle. Zatmavená skla se vyrábí různými technologiemi: od zabarevní skleněných vrstev laminovaného skla, přes laminovací fólie, použití samozatmavovací vrstvy, až po nejnovější technologii Smart Glass. Ta má kořeny ve stavebnictví a díky použití tzv. tekutých krystalů umí měnit zatmavení a sytost barvy skla pouhým stisknutím tlačítka.
Potenciál autoskel je zkrátka velký a zdaleka jsme ho ještě nevytěžili naplno. Do budoucna se dá předpokládat, že se jejich vývoj bude ubírat podobným směrem jako dnešní dotykové displeje, přibudou další interaktivní funkce a možnosti ovládání.
Z toho plyne, že servis takových autoskel už nebude jen otázkou běžné mechanické výměny skla, ale bude vyžadovat odborné znalosti a technologickou vybavenost servisního místa. V Carglass® s nejnovějšími trendy držíme krok a díky tomu zvládáme opravu i výměnu čelního skla u jakékoliv značky auta, a to včetně kalibrace asistenčních systémů.
Pokud vás nepříjemnost v podobě prasklého skla potkala, neváhejte a kontaktujte nás. Jsme vám k dispozici na telefonu 800 550 510, e-mailové adrese web@carglass.cz, nebo využijte náš online rezervační formulář a naši pracovníci se vám obratem ozvou zpět.
Články na blogu
Nenechte si dát pokutu zbytečně! Špinavé čelní sklo Vás může stát hodně peněz
Čisté čelní sklo není jen otázkou estetiky, ale především bezpečnosti. Špinavé sklo může výrazně zho...
Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů
Jak poznat kvalitní kapalinu do ostřikovačů? Kdy vyměnit letní kapalinu za zimní? Z jakých surovin j...
Jak pečovat o přední sklo v zimě?
Správná péče o přední sklo nejen prodlouží jeho životnost, ale také zvýší Vaši bezpečnost na silnici...