Poškození čelního skla – opravit, či vyměnit?
Že poškozené čelní sklo ohrožuje bezpečnost nejen řidiče a posádky, ale i ostatních účastníků silničního provozu, to si uvědomuje většina řidičů. Už méně si ale automobilisté připouštějí některá další rizika, která prasklé čelní sklo přináší.
Rizika poškozeného čelního skla
V první řadě je to snížený výhled z vozidla a rozptylování řidiče za jízdy. Poškozené čelní sklo neustále odvádí pozornost a prasklina v kombinaci se slunečním světlem vytváří zrádné odlesky, které řidiče mohou na krátkou chvíli i oslepit. Může se to zdát jako banalita, ale jen pro představu: při rychlosti 90 km/h ujede auto za jednu sekundu 25 metrů. Na takovém úseku už se při nepozornosti může stát ledacos.
Další důležitá věc je role čelního skla v konstrukci auta. Je totiž jednou z jeho nejdůležitějších součástí, vrstvené sklo, ze kterého se čelní skla dnes vyrábí, se z velké části podílí na pevnosti vozu jako celku. Poškozené čelní sklo nedokáže vozidlu poskytnout potřebnou konstrukční oporu. To znamená třeba sníženou bezpečnost posádky v případě nehody, nebo větší škody na autě při jinak banálním „ťukanci“.
Proto byste měli čelní sklo pravidelně kontrolovat a jakýkoliv, byť drobný, defekt, řešit co nejdříve. Myslete na to, že bezpečnost je vždy na prvním místě.
Jak poznáte, jestli na poškození čelního skla stačí oprava, nebo bude potřeba kompletní výměna?
Nejlepší je konzultace s odborníkem. Zkušený profesionál umí posoudit každý případ individuálně a doporučí nejlepší postup.
Včasná oprava poškozeného autoskla může předejít dalšímu rozšíření praskliny a ušetří vám čas i peníze. Vlivem větru, srážek a teplotních výkyvů se totiž může poškození dále rozšiřovat. I původně drobná prasklina vás tak nakonec donutí ke kompletní výměně čelního skla.
Profesionálně opravené čelní sklo má prakticky stejné optické vlastnosti jako před poškozením, zachovaná je i strukturální pevnost vozidla. Oprava se provádí tlakovou aplikací speciální pryskyřice, která se tak dostane do všech míst v prasklině a brání jejímu dalšímu rozšiřování. Pomocí UV lampy se pak pryskyřice vytvrdí, aby sklo získalo zpět svoji původní pevnost a optické vlastnosti. Celý proces opravy skla scelením trvá jen 30 až 45 minut.
Za jakých podmínek je možné čelní sklo opravit?
Poškození nesmí být větší než 4 cm.
Poškození nezasáhlo více vrstev čelního skla, ani nebyla narušená PVB vrstva (polyvinylbutyralová střední vrstva skla).
Poškození se nenachází 6 cm a méně od okraje skla (na okrajích čelního skla je větší pnutí než v jeho středu, při poškození na těchto místech je proto bezpečnější celé sklo vyměnit).
Poškození se nenachází v zorném poli řidiče.
Poškození není na místě, které už v minulosti opravováno bylo.
Poškození nezasahuje do technologických systémů v čelním skle – dešťové senzory, asistenční systémy, senzory automatického brždění, atd.
Nikdy se poškozené čelní sklo nesnažte opravit svépomocí. Laická řešení zpravidla nadělají více škody než užitku, a nakonec se nevyhnete celkové výměně skla. Ta je samozřejmě časově náročnější a násobně dražší. Sázka na jistotu je svěřit se do rukou vyškolených profesionálů, kteří mají na opravy skel potřebné znalosti i vybavení. Naši technici Carglass vás rádi přivítají na kterékoliv z našich 18 poboček po celé ČR, nebo přijedou rovnou k vám s mobilním servisem.
Objednat se můžete na telefonu 800 550 510, e-mailem na web@carglass.cz nebo pomocí online rezervačního formuláře.
Články na blogu
Nenechte si dát pokutu zbytečně! Špinavé čelní sklo Vás může stát hodně peněz
Čisté čelní sklo není jen otázkou estetiky, ale především bezpečnosti. Špinavé sklo může výrazně zho...
Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů
Jak poznat kvalitní kapalinu do ostřikovačů? Kdy vyměnit letní kapalinu za zimní? Z jakých surovin j...
Jak pečovat o přední sklo v zimě?
Správná péče o přední sklo nejen prodlouží jeho životnost, ale také zvýší Vaši bezpečnost na silnici...