Bloková výjimka… kdo aspoň občas řeší servis či údržbu nějakého auta, dřív nebo později na tenhle pojem určitě narazí. Co přesně to je a k čemu slouží?
Nejdřív je potřeba vysvětlit samotný pojem „bloková výjimka“. Tenhle pojem označuje opatření Evropské komise, která mají za cíl zvýšit konkurenceschopnost a volnou soutěž v segmentu trhu, kde to samo o sobě příliš nefungovalo.
Jedním z takových opatření je právě bloková výjimka pro motorová vozidla. Kromě jiného se týká servisu a opravy motorových vozidel včetně distribuce náhradních dílů. Vznikla proto, že trh deformovaly podmínky výrobců nebo dealerů aut – jaké servisy může řidič navštěvovat a jaké díly smí na opravu používat, aby nepřišel o záruku, atd. A právě těmto praktikám měla bloková výjimka učinit přítrž.
Aktuální verze blokové výjimky pro motorová vozidla vstoupila v platnost 1. 6. 2010 (respektive její část, která upravuje právě podmínky pro servis a prodej náhradních dílů) a bude platit až do 31. 5. 2028.
Aktualizováno: Evropská komise prodloužila platnost blokové výjimky do 31.5.2028.
Co přináší bloková výjimka řidičům?
Jakožto zákazníkovi vám nemůže výrobce, dealer ani nikdo jiný nařizovat, kam máte auto jezdit servisovat. Máte možnost si svobodně vybrat jak servis, tak náhradní díly k opravě, aniž byste tím přišli o záruku.
Pozor, tato svoboda se týká pouze nezáručních oprav (to jsou ty, které si platíte sami i během záruky)! A aby v tom nebyl úplný zmatek, je stále potřeba dodržovat některá pravidla. Konkrétně:
- Náhradní díl použitý na opravu/výměnu musí být originální, nebo kvalitativně rovnocenný (tedy ne třeba používaný z vrakoviště).
- Při servisu je potřeba vždy dodržovat doporučené postupy stanovené výrobcem.
Proběhla oprava v souladu s těmito podmínkami? Výborně, všechno je v pořádku a záruka na auto vám běží beze změny. Bez ohledu na to, v jakém servisu jste si vůz nechali opravit.
Pokud během záruky objevíte výrobní vadu a vozidlo putuje k záruční opravě, je potřeba ji provést v autorizovaném servisu. Tady podmínky výrobce zůstávají a jejich porušením se o záruku připravíte.
Servisům přinesla bloková výjimka také zásadní změny:
- Je zakázáno omezovat prodej náhradních dílů nezávislým autoservisům nebo do něj jinak zasahovat.
- To samé se týká i prodeje nástrojů a diagnostických zařízení potřebných k opravám, a to jak pro autorizované a nezávislé servisy, tak i pro konečného uživatele.
- Je zakázáno omezovat výrobce komponentů a náhradních dílů v tom, aby na své výrobky umístil svou obchodní značku či logo.
Značkové servisy mohou nakupovat díly i od nezávislých distributorů a nabízet servis více různých značek zároveň. Neznačkové servisy zase získaly lepší přístup k zařízením a technologiím pro servis konkrétních značek. A protože bloková výjimka mimo jiné umožnila oddělit prodej a servis aut, mohou výrobci nebo dealeři opravy zadat i nezávislému servisu.
Jeden příklad někdy vydá za víc než několik stran teorie. Podívejme se na některé situace, se kterými se můžete setkat a kde vám bloková výjimka pomůže:
Bloková výjimka – příklady
- Kamínek vymrštěný koly protijedoucího kamionu vám rozbil čelní sklo u rok starého auta. Aniž byste přišli o záruku, můžete si sami vybrat servis, kde vám nainstalují nové sklo. Je pouze potřeba dodržet servisní postup stanovený výrobcem a použít přímo originální sklo, nebo sklo stejné kvality jako originál.
V Carglass si hlídáme obojí, držíme krok s nejnovějšími servisními postupy a používáme skla přímo od výrobců, nebo splňující OEM normy (standard originálního vybavení vozu). Proto nám můžete opravu či výměnu skla svěřit bez obav. Na výrobci nezáleží, poradíme si se všemi značkami i modely vozů.
- Přes šmouhy na čelním skle pořádně nevidíte a jízda v dešti nebo sněhu je za trest – stěrače dosloužily a přišel čas vyměnit je za nové. Doby, kdy se i s takovými maličkostmi pro jistotu jezdilo do autorizovaného servisu, už jsou pryč. Ani v tomhle případě nepřijdete o záruku, když si servis vyberete sami. Objednejte se k nám na nejbližší pobočku, stěrače vyměníme na počkání s dodržením správných technologií a kvality dílů.
Jak se objednat do servisu Carglass? Vyberte si, který způsob vám vyhovuje nejvíc.
Online formulářem (poptávka je nezávazná)
Telefonicky na 800 550 510
Mailem na web@carglass.cz