Carglass®

Jak pečovat o auto v zimě

muž kontrolující kolo auta v zimě na sněhu

Zimní počasí bývá někdy výzva nejen pro řidiče, ale i samotná auta. Jak se o vůz co nejlépe starat, aby vás nezradil ani ve chvíli, kdy teploty klesají hluboko pod nulu? Na 9 užitečných tipů se společně podíváme v tomto článku:

 

Baterie

Začneme tím nejdůležitějším, a to je kontrola stavu a napětí baterie. Nízké teploty akumulátorům dvakrát nesvědčí, takže může snadno dojít k poklesu jejich kapacity. Následky řidič pocítí ve chvíli, kdy mu po mrazivé noci motor chytne až na několikátý pokus, v horším případě už vůbec. V takovou chvíli už je na prevenci pozdě a nezbyde vám, než poprosit o pomoc někoho, kdo vám se startovacími kabely pomůže motor nahodit.

Abyste se nepříjemnostem se startováním vyhnuli, ověřte si, kdy jste v autě baterii naposled měnili (většinou se doporučuje měnit zhruba po 4-6 letech) a jak je na tom s kapacitou (plně nabitá autobaterie v dobrém stavu má 12,6 V a více, pod 12,4 V už je potřeba baterii co nejdříve dobít).

Pokud máte starší auto nebo i přes zimu parkujete venku mimo garáž, myslete na to, že baterie možná bude potřeba měnit i častěji, než je běžně doporučovaný interval. Její opotřebování se totiž může výrazně lišit a roli hraje hlavně typ a stáří vozu, jestli auto je/není garážované a také to, jak ho používáte. Víc zabrat dostává auto při krátkých cestách, kdy se baterie nestihne dobíjet.

Při péči o baterii věnujte pozornost taky kontaktům na pólech baterie. Ty se časem zanáší, usazuje se na nich nečistota a rez, což startování i dobíjení baterky zhoršuje. Jednou za čas proto baterii odpojte a kontakty důkladně očistěte. Použít k tomu můžete mosazný kartáček, jemnější nečistoty setřete hadříkem.

 

měření kapacity autobaterie

Zdroj obrázku: Freepik

 

Pneumatiky a hloubka vzorku

Kvalitní zimní pneumatiky jsou pro bezpečnou jízdu v zimě samozřejmostí. Zimní gumy jsou vyrobené ze směsi, která odolává tvrdnutí i při nízkých teplotách, aby měly dobrou trakci i na kluzkém a studeném povrchu. Hrubý vzorek se stará o důkladný záběr i na sněhu, kde by letní gumy neměly šanci. Dezén je navíc doplněný i menšími drážkami, které zase spolehlivě odvádí vodu a břečku, aby kola dobře seděla na mokrém povrchu a nedošlo k tzv. aquaplaningu.

U zimních pneumatik pravidelně kontrolujte hloubku vzorku – minimální hloubka dezénu povolená zákonem je u nás 4 mm (auta do 3,5 tuny, u těžších vozidel musíte mít aspoň 6 mm vzorek). Tím, jak se zimní gumy postupně sjíždí a snižuje hloubka jejich vzorku, ztrácí se i jejich vlastnosti, které se starají o bezpečnou jízdu v zimním počasí. U dezénu sjetého nad zákonný limit vám tak nehrozí jen pokuta při policejní kontrole, ale především riskujete bezpečí svoje i své posádky.

Jak hloubku vzorku na pneumatikách zkontrolovat? Nejspolehlivější je speciální hloubkoměr, který pořídíte v autopotřebách nebo třeba na benzínce. Můžete si vzít na pomoc i 50 Kč minci, ta má okraj přesně 4 mm.

 

Kromě vzorku si u pneumatik hlídejte i správné nahuštění. Doporučený tlak se liší u každého auta a správné hodnoty pro to vaše zpravidla najdete v příručce k vozidlu, stejně tak jako přímo v autě. Nejčastěji to bývá na sloupku, víčku palivové nádrže nebo na hraně dveří u místa řidiče. Doporučené hodnoty vychází z teploty prostředí kolem 20 °C a v zimě bývá výrazně chladněji. S klesající teplotou klesá i tlak vzduchu v pneumatikách, a to zhruba o 0,1 baru na každých 10 °C. Pokud se teploty pohybují kolem nuly, měli byste proto pneumatiky hustit přibližně o 0,2 baru více, než je hodnota doporučovaná výrobcem.

 

 

Studený motor a olej

Teploty pod bodem mrazu ovlivňují taky viskozitu oleje. Jednoduše řečeno, při nízkých teplotách je olej viskóznější = hutnější a teče pomaleji. Než se dostane do všech zákoutí motoru a zahřeje na provozní teplotu (kolem 100 °C), chvíli to trvá. Při krátkých trasách se olej v zimě nemusí stihnout zahřát vůbec.

V zimě je proto důležité studený motor zbytečně netúrovat do vysokých otáček. Tím mu škodíte a zvyšujete opotřebení jeho součástek, protože studený olej ještě správně nepracuje a mazání motoru není optimální. Obzvlášť to platí pro majitele aut s turbem, které je na správné mazání citlivé.

Jak tedy jezdit co nejšetrněji i v mrazu? Není potřeba nechávat motor běžet na volnoběh, jak se někdy doporučuje (v tu chvíli má olejové čerpadlo nižší tlak a olej se tak do motoru stejně rychleji nedostane). Po nastartování můžete ihned vyjet, vyhněte se ale prudkému zrychlování a vytáčení motoru do vysokých otáček. S plynem zacházejte citlivě, dokud se olej nezahřeje na provozní teplotu. Na to většinou potřebuje aspoň 10 km jízdy, proto na něj nespěchejte – nevyplatí se to.

 

záběr volantu a přístrojové desky auta

Zdroj obrázku: Pvproductions – Freepik

 

Stěrače

Parkujete auto venku? Až ho budete před jízdou čistit od sněhu nebo ledu, nezapomínejte ani na gumičky stěračů. Ale šetrně! Jestli krystalky ledu nejdou odstranit bez hrubé síly, raději je nechte být a počkejte, až se ledová krusta rozpustí sama se zahřátím auta. A samozřejmě, než budou stěrače úplně čisté, nezapínejte je. Jinak riskujete, že si gumičky na stěračích potrháte, což se nepěkně odrazí na jejich funkčnosti. Poškozené stěrače pak nestírají rovnoměrně, nechávají na skle šmouhy nebo drhnou a vy se můžete rovnou vydat na jejich výměnu.

Čas od času také stěrače zkontrolujte, protože výkyvy teplot a mrazy jim dávají zabrat už samy o sobě. Gumičky tak mohou rychleji „odcházet“ a zase se dostáváme ke šmouhám na čelním skle, zhoršenému výhledu a dalším důsledkům špatně fungujících stěračů.

Jestli je to i váš případ, rádi vám stěrače vyměníme za nové na kterékoli pobočce Carglass.

 

muž čistící čelní sklo auta od sněhu

Zdroj obrázku: Gpointstudio – Freepik

 

Ochrana karoserie

Sůl, posypový štěrk a sníh nedělají dobře podvozku i karoserii a můžou způsobit korozi. Proto je důležité auto v zimě pravidelně umývat, ideálně ve dnech, kdy jsou teploty nad nulou a nemrzne – vyhnete se tak riziku, že vám kvůli nedostatečně vysušenému povrchu zamrzne například víčko od nádrže nebo dveře. Gumová těsnění můžete v rámci prevence ošetřit silikonovým olejem, budou pak odpuzovat vodu a zamrznutí se nemusíte obávat. Při čištění nezapomínejte na podvozek a podběhy, které na zimních silnicích dostávají zabrat nejvíce. Pozor ale u starších aut! Pokud už má váš vůz za sebou opravu rezivějících míst, zvažte, jestli mu mytí spíš neuškodí. Ve chvíli, kdy totiž povrch nevyčistíte a nevysušíte opravdu důkladně a šetrně, můžete si špatně provedeným mytím naopak zadělat na další poškození.

Na závěr můžete na důkladně umytou a osušenou karoserii aplikovat ještě vosk. Ten na ní vytvoří ochrannou vrstvu a zmenší riziko poškození a koroze.

 

Brzdy

Správně fungující brzdy jsou pro bezpečnou jízdu klíčové a často jsou to právě brzdy, co vás uchrání před kolizí s překážkou nebo jinou nehodou. Zároveň je to ale jedna ze součástek, které bývají nejčastěji v nedostatečném technickém stavu. Zastavit auto bezpečně a včas na zasněžené vozovce není tak jednoduché jako na suchém povrchu, proto brzdám v zimě věnujte větší pozornost, tahle prevence se vám vyplatí. Zkontrolujte nebo nechte si v servisu zkontrolovat stav brzdové kapaliny, brzdových destiček a kotoučů. Destičky by se měly opotřebovávat rovnoměrně a třecí materiál na nich by měl být minimálně 3 milimetry silný. Jak poznáte, že je s brzdami něco v nepořádku? Nejčastěji ze samotného chování auta při brždění:

  • Brzdy skřípou, pískají nebo vržou
  • Brzdový pedál nebo volant nepříjemně vibrují
  • Příliš malý nebo naopak velký zdvih brzdového pedálu
  • Při brždění táhne auto do strany
  • Nebo auto jednoduše brzdí znatelně hůř než jste zvyklí

 

Pokud se s některým z těchto příznaků u svého vozu setkáte, neváhejte a zamiřte do servisu. V případě brzd se opravdu nevyplatí otálet a včasná oprava vám může doslova zachránit život.

 

Topení, klimatizace a odmrazování:

Celkem logicky je topení v zimě něco, bez čeho se v autě obejdete jen stěží. Pro správné fungování bezpečnostních pásů byste totiž neměli řídit v zimní bundě, proto je důležité mít v autě takovou teplotu, abyste ani bez bundy takzvaně „neklepali kosu“.

Nechoďte ale z extrému do extrému, v přetopené kabině na vás rychle přijde únava a v nejhorším i mikrospánek. Ideální teplota na řízení je kolem 20-21 °C.

Kromě topení je ale v zimě důležitá i klimatizace. I když se to může zdát jako nesmysl, protože klimatizaci si většina z nás spojuje hlavně s ochlazováním vzduchu v horkých letních dnech, i v zimě hraje v autě důležitou roli. Ostatně, u novějších aut se při topení často zapíná automaticky. Proč je klimatizace potřeba i v zimě?

  • Odmlžování oken – Právě klimatizace se stará o rychlé vysušení a odmlžení oken a o to, aby taková zůstala celou dobu jízdy. Vy se tak nemusíte bát o svoje bezpečí kvůli špatnému výhledu z auta.)
  • Údržba systému – Stejně jako celé auto, i klimatizace potřebuje být pravidelně v chodu, aby správně fungovala a vydržela co nejdéle. Pokud ji v létě používáte denně a celou zimu na ni naopak nesáhnete, nesvědčí jí to. V systému totiž kromě vzduchu cirkuluje i olej a po dlouhé nečinnosti se rozbíhá nasucho, což může vést k poškození. A podobně je to i u samotného vzduchu. Pokud klimatizační jednotkou pravidelně neproháníte čerstvý vzduch, může se v ní usazovat vlhkost, což vede k rozvoji plísní (které si pak na jaře s prvním nastartováním „klimy“ po půl roce vesele pustíte do kabiny).
  • Pohodlí cestujících – Obzvlášť alergici a astmatici můžou být citliví na teplý suchý vzduch, který v kabině se zapnutým topením bez klimatizace dýchají.

řidič auta sedící v kabině a zahřívající si ruce v zimě

Zdroj obrázku: Freepik

 

Světlomety a žárovky

Dny jsou krátké, slunečního svitu je málo a sněhové nebo dešťové přeháňky zhoršují viditelnost na silnici. Dobře osvělené auto je proto základ, díky kterému vás ostatní účastníci provozu nepřehlédnou a snižujete riziko dopravní nehody.

Zkontrolujte světlomety a žárovky v nich. V případě, že jste žárovku dlouho neměnili nebo nesvítí stoprocentně, i když zatím funguje, raději ji vyměňte i preventivně nebo s sebou mějte na cestách připravený náhradní kus, kterým ji můžete nahradit, pokud praskne.

Samotné světlomety by měly být čisté a nezamlžené. To může být problém zase hlavně u starších vozů, kde je světlomet někdy po letech používání poškozený a hůře těsní. Není to ale výsada jen starších aut, stejná situace vás může potkat i u nového modelu, pokud si světlo poškodíte například „ťukancem“ při parkování. Na první pohled nemusíte škodu vůbec poznat, ale časem to poznáte právě na vodě, která se uvnitř bude srážet a nestíhá se odpařovat větracími otvory, takže se světlomety mlží. V takovém případě je namístě navštívit odborný servis a nechat si světlomety zkontrolovat a opravit.

Za horším svícením může být i nečistota, která se na světlech usazuje zvenčí. Proto na světlomety nezapomínejte při každém ometání auta od sněhu, i když vám pokrývka na nich nijak nepřekáží ve výhledu. Pokud už se na nich špína usadila a nejde odstranit ani běžným mytím, vezměte si na pomoc speciální pastu na světlomety, která má lehce abrazivní účinek. Leštěním pomocí této pasty odstraníte zašlý vzhled a nečistoty a světla budou zase jako nová.

 

muž čistící přední světlomet u auta

Zdroj obrázku: Prostooleh – Freepik

 

Nouzové vybavení

Nikdy nevíte, co se vám na cestách přihodí a je proto fajn být připraven i na horší scénáře. Nepříjemnost jako nehoda nebo stání v koloně vás sice může potkat kdykoliv během roku, ale mrazivé počasí a tma můžou zhoršit i celkem banální situace. Je proto fajn mít v autě připravenou „soupravu poslední záchrany“ pro zimní měsíce. Hodit se vám bude hlavně:

 

  • Deka

  • Náhradní teplé oblečení

  • Lopata na sníh a smetáček

  • Rezervní nemrznoucí směs

  • Startovací kabely

  • Baterka

  • Svíčky + zápalky

  • Trvanlivé jídlo a pití

 

V zimě je také dobré častěji tankovat a udržovat nádrž vždycky minimálně z půlky plnou – pokud třeba uvíznete v koloně nebo musíte v autě déle čekat, vyhnete se starostem, jestli vám zásoba paliva vydrží na další benzínku, nebo budete muset vypnout motor a topení.

 

řidič zavírající kufr auta stojícího v zimě na sněhu u lesa

Zdroj obrázku: Freepik

Sdílet článek na sociálních sítích

Facebook
Twitter
LinkedIn

Potřebujete opravit nebo vyměnit autosklo? Ať máte sklo pojištěné nebo ne volejte 800 550 510 nebo nezávazně poptejte možnosti řešení

Co s autem po povodni?

Smutné, avšak velice aktuální téma pro události ze září 2024. Velká voda spláchla celou řadu míst. Ovlivnila nespočet životů i domácností. A bohužel i aut.

Zavoláme vám zpět, stačí zadat vaše údaje



    Souhlasím se zpracováním výše uvedených osobních údajů za účelem vyřízení mého požadavku a dále potvrzuji, že jsem se seznámil se zásadami pro zpracování osobních údajů *

    Tento web provozuje společnost Carglass®. Společnost respektuje důvěrné (osobní) informace všech, bez výjimky, osob, které web navštívili, i těch, kteří využívají služby poskytované webem; v tomto ohledu se Společnost snaží chránit důvěrnost osobních údajů (informace nebo soubor informací o jednotlivci, který je identifikován nebo může být konkrétně identifikován), čímž vytváří a poskytuje nejpohodlnější podmínky pro používání služeb webu každému uživateli.

    Tyto zásady ochrany osobních údajů a ochrany osobních údajů (dále jen „zásady“) stanoví postup, při kterém společnost zpracovává osobní údaje, typy osobních údajů, které se shromažďují, účely používání těchto osobních údajů, interakce společnosti s třetími stranami, bezpečnostní opatření na ochranu osobních údajů. přístup k osobním údajům, jakož i kontaktní informace uživatele o přístupu, provádění změn, blokování nebo mazání vašich osobních údajů a řešení jakýchkoli dotazů ohledně praxe ochrany osobních údajů.

    Další informace najdete v zásadách ochrany osobních údajů.