Jak často měnit kapaliny v autě
Každý řidič ví, že pravidelná údržba auta je klíčem k jeho spolehlivosti a bezpečné jízdě. Jeden z nejdůležitějších aspektů péče o vaše vozidlo je pravidelná kontrola a výměna provozních kapalin, které zajišťují správnou funkci všech systémů vozu. Ať už je to motorový olej, brzdová kapalina nebo směs do ostřikovačů, každá z nich hraje v bezproblémovém chodu auta svoji zásadní roli. V tomto článku se podíváme na to, jak často byste měli tyto kapaliny měnit a proč je to tak důležité.
Motorový olej – srdce vašeho motoru
Hlavní úlohou oleje je mazání pohyblivých částí motoru, což zabraňuje jejich opotřebení a přehřátí. Jeho vlastnosti se ale s časem a ujetými kilometry zhoršují, proto je potřeba pravidelná výměna. Jak často olej v autě měnit? To závisí na několika faktorech:
- Najeté kilometry – čas na výměnu oleje přichází po 15 000, nejpozději po 30 000 ujetých kilometrech (nájezd se liší podle konkrétního modelu auta a doporučení jeho výrobce, samotní mechanici ale doporučují držet se spíš spodní hranice intervalu. Pokud tedy příručka k vašemu autu uvádí například 20 – 30 000 km, je lepší měnit už po 20 000 kilometrech.)
- Čas – jste spíš sváteční řidič a 15 000 kilometrů najedete za několik let? Bohužel, nájezd není jediná věc, která přispívá k degradaci oleje. I když vám auto jen stojí v garáži, olej svoje vlastnosti ztrácí i s časem. V takovém případě je pro vás vhodnější nekoukat na kilometry, ale měnit olej vždycky po 1-2 letech.
- Doporučení výrobce – jak výrobce vašeho vozu, tak značka oleje, který do něj používáte, mívají vlastní interval, ve kterém by se výměna měla provádět. Měli byste je znát a brát v úvahu.
- Druh motoru – vliv má i to, jestli máte v autě benzín, nebo diesel. Benzínový motor dosahuje při spalování vyšší teploty a olej tím rychleji ztrácí svoje cenné vlastnosti. Ve stručnosti tak platí, že u benzínu můžete cyklus výměny prodloužit použitím kvalitnějšího oleje. U dieselů je to zase trochu jinak, tam olej trpí spíše zanášením drobnými částečkami sazí, které při spalování nafty vznikají. A to se děje bez ohledu na kvalitu oleje.
Vzhledem k vývoji technologií a zlepšení kvality olejů se intervaly výměny prodloužily z dříve doporučovaných 10 000 km až na 15 000 nebo i 30 000 km. Některé moderní vozy vám na základě analýzy jízdních podmínek samy připomenou, kdy je na čase olej vyměnit. Protože ale bez oleje správně nefunguje celý motor – nejdůležitější součást vašeho auta, raději měňte dříve než později. Starý olej ztrácí svoje mazací vlastnosti, motor se zanáší a v nejhorším případě se může i zadřít. Což je zkušenost, kterou si každý řidič rád nechá ujít.
Olej převodovky – klíč k hladké jízdě
Ať už máte manuální nebo automatickou převodovku, převodový olej se stará o to, aby řadila hladce a efektivně. A stejně jako u motoru, i tady platí, že včasná prevence je výrazně levnější než zadření.
Interval výměny oleje v převodovce ovlivňuje:
- Typ převodovky – U manuálu byste olej v převodovce měli měnit kolem 60 000 – 100 000 km, u automatické převodovky o něco dříve – kolem 40 000 km. Opět se to může lišit podle modelu auta, proto nezapomeňte nahlédnout do manuálu, co říká výrobce.
- Stáří auta – u nových aut se první výměna oleje v převodovce doporučuje relativně brzo, a to už po ujetí 5000 -10 000 km. Je to proto, že u nového auta si všechny součástky teprve sedají a dostávají zabrat víc než pak časem v běžném provozu. Nemusíte se ale bát, první výměna je specifická a další intervaly už vás čekají až později.
- Váha auta – čím větší a těžší auto, tím víc dostává převodovka zabrat a tím kratší tak může být interval výměny oleje v ní.
Zdroj obrázku: ASphotofamily, Freepik
Chladicí kapalina – ochránce motoru před přehřátím
Chladicí kapalina hraje zásadní roli v regulaci teploty motoru, a její pravidelná výměna pomáhá zabraňovat přehřátí. Správnou péčí a dodržováním intervalů na výměnu zajistíte, že motor vašeho auta bude fungovat v optimálních teplotách, což prodlužuje jeho životnost. Aditiva v chladící kapalině také chrání části motoru například proti korozi nebo zanesení vodním kamenem. Na trhu najdete několik typů chladící kapaliny, které bývají označené G10, G11, G12, G12+, G12++ a G13. Ty se liší nejen označením, ale i různými barvami. Jaká chladící kapalina patří právě do vašeho auta, to vám řekne manuál s pokyny od výrobce. Jak často chladící kapalinu měnit? I tady poradí v první řadě výrobce, u starších aut to bývá 3 roky, u novějších může být interval o něco delší – až 5 let.
Brzdová kapalina – záruka vaší bezpečnosti
Správě fungující brzdy vám můžou bez nadsázky zachránit život. A je to právě brzdová kapalina, která se o správnou funkci zasluhuje. Pokud ji totiž nevyměníte včas, časem v systému tzv. vodnatí. To má za následek, že se při brždění a zahřívání brzd odpaří, místo aby zůstala v tekutém stavu v brzdovém systému. Výsledek pak jsou špatně reagující nebo rovnou nefuknční brzdy. Abyste se takové nepříjemnosti vyhli, měňte brzdovou kapalinu každé 2 roky.
Zdroj obrázku: Freepik
Servořízení a kapalina ostřikovačů – komfort a viditelnost
Pokud máte auto s hydraulickým posilovačem řízení, nezapomínejte, že kontrolovat a měnit potřebuje i kapalina v něm. Elektroauta a hybridy mívají posilovač elektrický, tam můžete tuhle starost pustit z hlavy. Většina dnes jezdících vozů se ale bez bez kapaliny v posilovači neobejde. Hlídejte si, abyste olej servořízení měnili nebo nechali vyměnit cca každé 2 roky nebo po 100 000 najetých kilometrech.
Kapalina ostřikovačů možná působí méně důležitá proti ostatním, protože když vám dojde, neriskujete tím nepojízdné auto. To ale neznamená, že vám nedostatek směsi v ostřikovačích nemůže za volantem způsobit nepříjemné chvíle. Kapalina do ostřikovačů se spolu s funkčními stěrači stará o čisté čelní sklo, které je klíčové pro dobrý výhled na silnici a bezpečnou jízdu. Jak často byste ji měli doplňovat, to záleží na provozu auta – jinou spotřebu kapaliny bude mít řidič s denním dojížděním na dlouhé trasy a jinou sváteční řidič, který auto provětrá jednou za týden nebo dva. Vždycky si ale pohlídejte, aby byl v nádržce dostatek směsi vhodné pro dané období (letní nebo zimní – ty se liší složením, protože jinou péči potřebuje čelní sklo při mínusových teplotách a namrzání a jinou v létě, kdy je největší problém znečištění skla od pylu a hmyzu) a letní a zimní směs mezi sebou ideálně vůbec nemíchejte.
Zdroj obrázku: prostooleh, Freepik
Údržba kapalin ve vašem vozidle je nezbytná, pokud chcete jezdit zodpovědně a chcete, aby vám auto sloužilo dlouho a věrně. Od motorového oleje po kapalinu ostřikovačů, každá kapalina má svůj účel a svůj čas pro výměnu. Dodržováním doporučených intervalů výměny a pravidelnou kontrolou úrovní kapalin snižujete riziko nepříjemnosti na silnici pro sebe nebo i další účastníky provozu. Nezapomínejte, že konzultace s odborníkem nebo pravidelné servisní kontroly mohou pomoci odhalit potřebné výměny a úpravy dříve, než se stanou vážným problémem. Věnujte svému autu péči, kterou si zaslouží, a bude vám sloužit věrně po mnoho let.
Články na blogu
Nenechte si dát pokutu zbytečně! Špinavé čelní sklo Vás může stát hodně peněz
Čisté čelní sklo není jen otázkou estetiky, ale především bezpečnosti. Špinavé sklo může výrazně zho...
Jak vybrat kapalinu do ostřikovačů
Jak poznat kvalitní kapalinu do ostřikovačů? Kdy vyměnit letní kapalinu za zimní? Z jakých surovin j...
Jak pečovat o přední sklo v zimě?
Správná péče o přední sklo nejen prodlouží jeho životnost, ale také zvýší Vaši bezpečnost na silnici...