Carglass
Telefon
800 550 510
Po - Pá od 8:00 do 16:00
Menu
  • Domů
  • >
  • Blog
  • >
  • Jak často měnit kapaliny v autě

Jak často měnit kapaliny v autě

xvymena-kapalin-v-aute-freepik.webp.pagespeed.ic.NjUTfy5agU.webp 51.37 KB
Každý řidič ví, že pravidelná údržba auta je klíčem k jeho spolehlivosti a bezpečné jízdě. Jeden z nejdůležitějších aspektů péče o vaše vozidlo je pravidelná kontrola a výměna provozních kapalin, které zajišťují správnou funkci všech systémů vozu. Ať už je to motorový olej, brzdová kapalina nebo směs do ostřikovačů, každá z nich hraje v bezproblémovém chodu auta svoji zásadní roli. V tomto článku se podíváme na to, jak často byste měli tyto kapaliny měnit a proč je to tak důležité.

Motorový olej – srdce vašeho motoru

Hlavní úlohou oleje je mazání pohyblivých částí motoru, což zabraňuje jejich opotřebení a přehřátí. Jeho vlastnosti se ale s časem a ujetými kilometry zhoršují, proto je potřeba pravidelná výměna. Jak často olej v autě měnit? To závisí na několika faktorech:

  • Najeté kilometry – čas na výměnu oleje přichází po 15 000, nejpozději po 30 000 ujetých kilometrech (nájezd se liší podle konkrétního modelu auta a doporučení jeho výrobce, samotní mechanici ale doporučují držet se spíš spodní hranice intervalu. Pokud tedy příručka k vašemu autu uvádí například 20 – 30 000 km, je lepší měnit už po 20 000 kilometrech.)
  • Čas – jste spíš sváteční řidič a 15 000 kilometrů najedete za několik let? Bohužel, nájezd není jediná věc, která přispívá k degradaci oleje. I když vám auto jen stojí v garáži, olej svoje vlastnosti ztrácí i s časem. V takovém případě je pro vás vhodnější nekoukat na kilometry, ale měnit olej vždycky po 1-2 letech.
  • Doporučení výrobce – jak výrobce vašeho vozu, tak značka oleje, který do něj používáte, mívají vlastní interval, ve kterém by se výměna měla provádět. Měli byste je znát a brát v úvahu.
  • Druh motoru – vliv má i to, jestli máte v autě benzín, nebo diesel. Benzínový motor dosahuje při spalování vyšší teploty a olej tím rychleji ztrácí svoje cenné vlastnosti. Ve stručnosti tak platí, že u benzínu můžete cyklus výměny prodloužit použitím kvalitnějšího oleje. U dieselů je to zase trochu jinak, tam olej trpí spíše zanášením drobnými částečkami sazí, které při spalování nafty vznikají. A to se děje bez ohledu na kvalitu oleje. 

Vzhledem k vývoji technologií a zlepšení kvality olejů se intervaly výměny prodloužily z dříve doporučovaných 10 000 km až na 15 000 nebo i 30 000 km. Některé moderní vozy vám na základě analýzy jízdních podmínek samy připomenou, kdy je na čase olej vyměnit. Protože ale bez oleje správně nefunguje celý motor – nejdůležitější součást vašeho auta, raději měňte dříve než později. Starý olej ztrácí svoje mazací vlastnosti, motor se zanáší a v nejhorším případě se může i zadřít. Což je zkušenost, kterou si každý řidič rád nechá ujít. 

Olej převodovky – klíč k hladké jízdě

Ať už máte manuální nebo automatickou převodovku, převodový olej se stará o to, aby řadila hladce a efektivně. A stejně jako u motoru, i tady platí, že včasná prevence je výrazně levnější než zadření.

Interval výměny oleje v převodovce ovlivňuje:

  • Typ převodovky – U manuálu byste olej v převodovce měli měnit kolem 60 000 – 100 000 km, u automatické převodovky o něco dříve – kolem 40 000 km. Opět se to může lišit podle modelu auta, proto nezapomeňte nahlédnout do manuálu, co říká výrobce.
  • Stáří auta – u nových aut se první výměna oleje v převodovce doporučuje relativně brzo, a to už po ujetí 5000 -10 000 km. Je to proto, že u nového auta si všechny součástky teprve sedají a dostávají zabrat víc než pak časem v běžném provozu. Nemusíte se ale bát, první výměna je specifická a další intervaly už vás čekají až později.
  • Váha auta – čím větší a těžší auto, tím víc dostává převodovka zabrat a tím kratší tak může být interval výměny oleje v ní.

xvymena-oleje-freepik.webp.pagespeed.ic.7LhDk4REs5.webp 97.77 KB
Zdroj obrázku: ASphotofamily, Freepik

Chladicí kapalina – ochránce motoru před přehřátím

Chladicí kapalina hraje zásadní roli v regulaci teploty motoru, a její pravidelná výměna pomáhá zabraňovat přehřátí. Správnou péčí a dodržováním intervalů na výměnu zajistíte, že motor vašeho auta bude fungovat v optimálních teplotách, což prodlužuje jeho životnost. Aditiva v chladící kapalině také chrání části motoru například proti korozi nebo zanesení vodním kamenem. Na trhu najdete několik typů chladící kapaliny, které bývají označené G10, G11, G12, G12+, G12++ a G13. Ty se liší nejen označením, ale i různými barvami. Jaká chladící kapalina patří právě do vašeho auta, to vám řekne manuál s pokyny od výrobce. Jak často chladící kapalinu měnit? I tady poradí v první řadě výrobce, u starších aut to bývá 3 roky, u novějších může být interval o něco delší – až 5 let. 

Brzdová kapalina – záruka vaší bezpečnosti

Správě fungující brzdy vám můžou bez nadsázky zachránit život. A je to právě brzdová kapalina, která se o správnou funkci zasluhuje. Pokud ji totiž nevyměníte včas, časem v systému tzv. vodnatí. To má za následek, že se při brždění a zahřívání brzd odpaří, místo aby zůstala v tekutém stavu v brzdovém systému. Výsledek pak jsou špatně reagující nebo rovnou nefuknční brzdy. Abyste se takové nepříjemnosti vyhli, měňte brzdovou kapalinu každé 2 roky.

xkontrola-brzd-freepik.webp.pagespeed.ic.qtAs_dbh2y.webp 52.55 KB
Zdroj obrázku: Freepik

Servořízení a kapalina ostřikovačů – komfort a viditelnost 

Pokud máte auto s hydraulickým posilovačem řízení, nezapomínejte, že kontrolovat a měnit potřebuje i kapalina v něm. Elektroauta a hybridy mívají posilovač elektrický, tam můžete tuhle starost pustit z hlavy. Většina dnes jezdících vozů se ale bez bez kapaliny v posilovači neobejde. Hlídejte si, abyste olej servořízení měnili nebo nechali vyměnit cca každé 2 roky nebo po 100 000 najetých kilometrech.

Kapalina ostřikovačů možná působí méně důležitá proti ostatním, protože když vám dojde, neriskujete tím nepojízdné auto. To ale neznamená, že vám nedostatek směsi v ostřikovačích nemůže za volantem způsobit nepříjemné chvíle. Kapalina do ostřikovačů se spolu s funkčními stěrači stará o čisté čelní sklo, které je klíčové pro dobrý výhled na silnici a bezpečnou jízdu. Jak často byste ji měli doplňovat, to záleží na provozu auta – jinou spotřebu kapaliny bude mít řidič s denním dojížděním na dlouhé trasy a jinou sváteční řidič, který auto provětrá jednou za týden nebo dva. Vždycky si ale pohlídejte, aby byl v nádržce dostatek směsi vhodné pro dané období (letní nebo zimní – ty se liší složením, protože jinou péči potřebuje čelní sklo při mínusových teplotách a namrzání a jinou v létě, kdy je největší problém znečištění skla od pylu a hmyzu) a letní a zimní směs mezi sebou ideálně vůbec nemíchejte.

xkontrola-kapaliny-do-ostrikovacu-freepik.webp.pagespeed.ic.N8Nkj1EaLe.webp 60.81 KB
Zdroj obrázku: prostooleh, Freepik

Údržba kapalin ve vašem vozidle je nezbytná, pokud chcete jezdit zodpovědně a chcete, aby vám auto sloužilo dlouho a věrně. Od motorového oleje po kapalinu ostřikovačů, každá kapalina má svůj účel a svůj čas pro výměnu. Dodržováním doporučených intervalů výměny a pravidelnou kontrolou úrovní kapalin snižujete riziko nepříjemnosti na silnici pro sebe nebo i další účastníky provozu. Nezapomínejte, že konzultace s odborníkem nebo pravidelné servisní kontroly mohou pomoci odhalit potřebné výměny a úpravy dříve, než se stanou vážným problémem. Věnujte svému autu péči, kterou si zaslouží, a bude vám sloužit věrně po mnoho let.

Sdílet článek na sociálních sítích