Co je to VIN?
Zkratka VIN znamená Vehicle Identification Number (česky identifikační číslo vozidla) a v podstatě funguje jako obdoba našeho rodného čísla. Slouží jako mezinárodní identifikátor pro každé motorové vozidlo, pod kterým vůz figuruje na všech místech, kde je o něm záznam. Od výrobce, prodejce, registr vozidel, přes pojišťovnu, autoservis, a samozřejmě také u policie.
VIN nenajdete jenom na osobních autech, týká se všech motorových vozidel, kam spadají i nákladní, užitková nebo obytná auta, ale také třeba motorky. Podoba VIN se řídí mezinárodními normami ISO 3779 (norma stanovující obsah a stavbu identifikačního čísla VIN) a ISO 3780 (norma určující obsah a stavbu WMI kódu, což je první část VIN – podrobnější info najdete dále v článku).
Pokud znáte VIN, můžete si prověřit historii vozidla – servisy, stav tachometru, jestli není kradené, předchozí inzerci, atd. Níže jsme pro vás připravili slevu 100 Kč na prověření vozidla ve službě Zkontrolujsiauto.cz.
Z čeho se VIN skládá?
VIN tvoří dohromady 17 znaků, písmen a číslic. Výjimkou jsou písmena O, I a Q, která se nepoužívají, a to kvůli možné záměně s číslicemi 1 a 0.
Celý VIN kód je ještě rozdělen na tři části, které od sebe bývají oddělené mezerou nebo pomlčkou. Každá z nich má vlastní funkci, tak se na mě pojďme podívat podrobněji:
XXX XXXXXX XXXXXXXX
XXX = Světový kód výrobce / World Manufacturer Identifier (WMI)
XXXXXX = Popisný kód vozidla / Vehicle Descriptor Section (VDS)
XXXXXXXX = Pořadové výrobní číslo / Vehicle Identifier Section (VIS)
WMI – World Manufacturer Identifier
První tři znaky VIN (znaky 1-3) slouží jako světový kód výrobce. Můžete se setkat i se zkratkou WMI, tedy World Manufacturer Identifier. Úplně první znak identifikuje region, druhý konkrétní zemi, kde bylo vozidlo vyrobeno a třetí značku vozu. U výrobců, kteří ročně vyprodukují jen malý počet aut (v rámci EU méně než 500, v Severní Americe méně než 2000), bývá třetí znak vždycky číslice 9.
Tabulka WMI kódů:
WMI | Region | Příklady států |
A–H | Afrika | AA–AH = Jihoafrická republika |
J–R | Asie | J = Japonsko KL–KR = Jižní Korea L = Čína |
S–Z | Evropa | SA–SM = Spojené království SN–ST, W = Německo SU–SZ = Polsko TA–TH = Švýcarsko TJ–TP = Česko TR–TV = Maďarsko VA–VE = Rakousko VF–VR = Francie VS–VW = Španělsko VX–V2 = Jugoslávie XS–XW = Sovětský svaz X3–X0 = Rusko YA–YE = Belgie UH–UM = Dánsko YF–YK = Finsko YS–YW = Švédsko ZA–ZR = Itálie |
1–5 | Severní Amerika | 1, 4, 5 = USA 2 = Kanada 3 = Mexiko |
6–7 | Austrálie a Oceánie | 6A–6W = Austrálie 7A–7E = Nový Zéland |
8–0 | Jižní Amerika | 9A–9E, 93–99 = Brazílie |
(zdroj tabulky: Wikipedia.org)
VDS – Vehicle Descriptor Section
Následujících 6 znaků VIN (znaky 4-9) je tzv. Vehicle Descriptor Section (VDS), neboli popisný kód vozidla. Tuto část si může každý výrobce navrhnout sám, takže nemá jednotný systém. Podle logiky konkrétního výrobce v ní ale najdete podrobnější informace o daném vozidle. Například jeho model, druh, typ motoru, a další detaily. U vozů vyrobených v Severní Americe se poslední číslice z téhle sekce (tedy 6. číslo Popisného kódu vozidla, 9. číslo VIN celkově) používá jako tzv. kontrolní číslo. To slouží jako ochrana proti chybnému zadání VIN. U takových vozidel je pak na této pozici vždycky číslice 9.
VIS – Vehicle Identifier Section
Posledních 8 znaků (znaky 10-17) funguje jako pořadové výrobní číslo – Vehicle Identifier Section. V této části už se nachází informace, které jednoznačně identifikují právě dané vozidlo. I tady má výrobce volnost, jakou logiku kódování informací zvolí, některé zvyklosti ale platí napříč výrobci. Například znak na 1. pozici VIS (což je 10. pozice VIN) slouží k určení modelového roku vozidla (pozor, neplést s rokem výroby, tyto dva nemusí být vždy stejné). 2. pozice VIS (11. pozice VIN) zase zpravidla označuje konkrétní výrobní závod daného výrobce.
Zbytek znaků už je individuální podle každého výrobce, společné je pouze to, že poslední 4 znaky musí být číslice. V Severní Americe pak musí být číselná celá tato sekvence.
Kde VIN najdu?
Je hned několik míst, kde identifikační kód svého vozu naleznete:
- ve spodní části čelního skla na straně řidiče. Není umístěný přímo na skle, ale pod ním. (můžete ho ale najít i na přepážce v motorovém prostoru, v zavazadlovém prostoru nebo na jiném místě – každý výrobce si umístění může volit sám)
- na typovém štítku na vozidle (ten najdete zpravidla na sloupku dveří nebo pod kapotou v motorovém prostoru)
- na malém technickém průkazu
- na velkém technickém průkazu
- na zelené kartě
- v servisní knížce
- ve smlouvě o pojistce
K čemu VIN slouží?
S pomocí VIN se můžete dozvědět důležité informace o předchozí historii auta – servisní úkony, stav tachometru, jestli není kradené, dřívější inzerci, atd. Chystáte se kupovat auto z druhé ruky? Vždycky si předem ověřte, že VIN přímo na vozidle se shoduje s údajem, který je uvedený v techničáku a dalších dokladech k vozu! Dejte si také pozor na prodejce, kteří se vyhýbají uvádění VIN už v inzerátu, dnes už je to u seriózních nabídek běžná věc.
Na trhu najdete různé online služby, které pro vás tyto informace najdou a shromáždí.
Například na stránkách provozovaných Ministerstvem dopravy kontrolatachometru.cz si můžete po zadání VIN ověřit, jak je na tom dané vozidlo s najetými kilometry. K dispozici máte přesné info o stavu tachometru při každé STK, kterou auto od registrace absolvovalo.
Chcete o voze získat opravdu komplexní info? Připravili jsme pro vás spolupráci se společností Cebia. Jednoduše a online získáte podrobný výpis veškerých dostupných záznamů o daném vozidle. V něm najdete mimo jiné najeté kilometry, poškození, servisní úkony, předchozí inzerci, stáří a původ vozu, kontrolu odcizení a financování v ČR. Tady najdete ukázku prověření konkrétního vozu.
Máme pro vás slevu 100 Kč na prověření auta službou Cebia AUTOTRACER (celková cena je 499/599 Kč – podle rozsahu informací o vozidle)
Slevu získáte na tomto odkaze:
Cebia AUTOTRACER – sleva 100 Kč