Stačí malý kamínek zpod kol auta před vámi, a najednou máte na čelním skle pořádnou prasklinu. Situace, která na českých silnicích není nijak vzácná a může potkat každého řidiče. Ostatně, podle údajů od pojišťoven je právě poškození čelního skla jednou z nejčastějších pojistných událostí (bývá to cca 25 % všech nahlášených událostí). Co teď?
Musím poškozené čelní sklo vždycky platit ze svého?
Naštěstí ne. Tedy pokud máte pojistku, konkrétně havarijní pojištění, nebo extra připojištění autoskel. Jaký je mezi nimi rozdíl a co se vyplatí víc? Čtěte!
Na začátek se sluší zmínit, že existuje i možnost získat úhradu poškozeného čelního skla z povinného ručení viníka. Má to však několik ALE. Od roku 2016 už nestačí jednoduše nahlásit SPZ vozu viníka, je potřeba vinu i jednoznačně dokázat. Jako jednoznačný důkaz se přitom neuznává jeho prohlášení, ani prohlášení svědků, podepsaný záznam nehody a podobně. Jediným uznávaným důkazem je záznam z palubní kamery. A na záznamu musí být jasně vidět, že to bylo právě tohle vozidlo, od kterého vylétl kamínek, který vaše čelní sklo poškodil. Že něco takového nelze vždycky přesně zachytit? Bohužel… Proto se vám plnění škody na čelním skle skrze povinné ručení podaří dosáhnout jen málokdy.
Jak je na tom havarijní pojištění?
Tady už jsou vyhlídky lepší. Placení opravy či výměny čelního skla z havarijního pojištění je celkem běžná praxe. Je ale potřeba dát si pozor na několik věcí:
- Ne vždy havarijní pojištění výměnu / opravu čelního skla (nebo autoskel celkově) pokrývá. Často bývá potřeba sjednat si na autoskla samostatné pojištění, nejčastěji je to formou připojištění k havarijnímu pojištění. To znamená, že ho nelze sjednat samostatně, musíte mít u dané pojišťovny havarijní pojistku a k ní přikoupit pojištění skel.
- U havarijního pojištění bývá povinná spoluúčast. Než budete opravu nebo výměnu skla financovat z něj, spočítejte si, jestli se vám to vyplatí.
- Kromě spoluúčasti vstupují u havarijního pojištění do hry i bonusy a výše pojistného. Pokud jezdíte bez nehod, znamená to pro vás nižší pojistku a bonusy od pojišťovny. Jakmile z pojistky zaplatíte rozbité sklo, přicházíte o bonusy a můžete počítat i s vyšším pojistným na další období. A protože je poškození skla jednou z nejčastějších závad, které řidič na autě řeší, nemusí se vyplatit kvůli němu „sahat“ na své havarijní pojištění. A právě tady se může hodit samostatné pojištění autoskel.
Výhody připojištění autoskel:
- Protože se jedná o samostatnou pojistku (respektive připojištění), nemá vliv na bonusy u základního havarijního pojištění.
- Pro získání plnění není potřeba jednoznačně prokazovat viníka.
- Často pojistka kryje i škody na čelním skle, které běžné „havarijko“ ne – poškození živly, vandalismus atd.
Co ovlivňuje cenu pojištění autoskel?
To se liší napříč produktů jednotlivých pojišťoven. Obecně ale vstupují do hry hlavně tyto faktory:
- Značka a model auta.
- Požadovaná výše plnění (u moderních vozů počítejte s vyšším plněním – čelní sklo už není jen sklo, ale obsahuje i asistenční systémy a senzory, které zvyšují cenu).
- Roční nájezd (méně kilometrů znamená menší riziko poškození skel).
Zvažte také, jestli se vám víc vyplatí sjednat si limit plnění na pojistnou událost, nebo na rok. Obecně můžeme říci, že těm, kdo za volant sedají pravidelně a najezdí hodně, se vyplatí limit na jednotlivou událost. S občasným řízením a menším nájezdem si vystačíte s ročním limitem.
Řešíte opravu nebo výměnu skla na autě a máte sjednané pojištění?
Zavolejte nám, nebo se objednejte online!
Kromě samotného servisu pro vás vyřídíme i všechny potřebné formality s pojišťovnou. Bližší informace a seznam partnerských pojišťoven Carglass: