Carglass
Telefon
800 550 510
Po - Pá od 8:00 do 16:00
Menu
  • Domů
  • >
  • Blog
  • >
  • Asistenční systémy a proč je důležité mít je správně nastavené

Asistenční systémy a proč je důležité mít je správně nastavené

Čelní sklo ve vašem autě není jen obyčejná tabule jako třeba v okně – moderní vozy mají ve skle zabudovanou řadu senzorů pro zvýšení bezpečnosti jízdy. Starají se třeba o detekci dopravních značek, hlídání bezpečné vzdálenosti nebo varují před vybočením z jízdního pruhu.

Co může způsobit špatná kalibrace asistenčních systémů

Kvůli vysoké citlivosti jsou tyto systémy extrémně náchylné na odchylky v měření a nedostatečná nebo špatně provedená kalibrace vás může stát v lepším případě „jen“ pomačkané plechy. Špatně zkalibrovaný systém může mít problém s rozpoznáváním vzdálených předmětů nebo vyhodnocením vzdálenosti a vy tak riskujete dopravní nehodu.

Pro představu, chybná kalibrace o pouhý 1 mm znamená rozdíl 1 metr ve vnímání kamery na vzdálenost 100 metrů. To se může výrazně projevit hlavně u systému hlídání jízdních pruhů, adaptivního tempomatu nebo systému nouzového brždění.

Kdy se kalibrace asistenčních systémů ADAS provádí a jak probíhá

Po výměně čelního skla (pokud je vaše auto ADAS systémy vybaveno) je kalibrace nezbytná vždycky, předepisuje to i výrobce vozidla. Během výměny totiž dochází k vychýlení a změně úhlu náklonu jednotlivých asistentů, které jsou umístěny přímo na skle. Kalibrace zajistí jejich opětovné správné nastavení a funkčnost v souladu s předpisy danými výrobcem.

Průběh kalibrace systémů ADAS:

  • Před zahájením celého procesu se proškolený technik přihlásí do systému kalibračního zařízení pomocí unikátní autorizace. Ta identifikuje vždy konkrétního technika a je tak vyloučené, aby kalibraci prováděl necertifikovaný mechanik.

  • Jako první krok (ještě před samotnou demontáží čelního skla) mechanik načte aktuální stav řídící jednotky pro vyloučení případných chyb, které by kalibraci znemožňovaly.

  • Příprava na kalibraci:

    • odstranění případných těžkých předmětů z interiéru vozu

    • dohuštění pneumatik vozu

    • připojení vozidla ke zdroji napájení

    • vyrovnání vozidla oproti desce kalibračního zařízení s přesností na desetiny mm (vzdálenost vozidla od desky, vyrovnání podélné osy vozidla s osou kalibrační desky)

    • nastavení výšky kalibrační desky dle předpisu výrobce

    • naměření výšky podběhů z důvodu možného náklonu (tato informace se zadává přímo do informačního systému kalibrační jednotky, která si následně sama vyhodnotí případný náklon vozu a dle toho upraví vstupní parametry pro výslednou kalibraci)

  • Po nastavení všech vzdáleností a zadání potřebných údajů o vozidle systém zahájí samotnou kalibraci.

  • Po dokončení kalibrace následuje vygenerování kalibračního protokolu, který potvrzuje úspěšnost celého procesu.

Na co si dát po opravě/výměně čelního skla s asistenčním systémem pozor

Jak už napovídá poslední krok ve výše popsaném procesu kalibrace, vždy byste měli po výměně čelního skla obdržet od servisu také protokol o kalibraci asistenčních systémů. Zároveň by tato položka měla být samostatně uvedená i na faktuře. Nikdy se nespokojte s ujištěním servisu, že sklo nainstalovali naprosto přesně a kalibrace tak není potřeba!

Co všechno lze na čelním skle opravit a kdy už je nutná výměna

S tím souvisí i logická otázka – na jaké poškození skla ještě stačí oprava a kdy budu potřebovat kompletní výměnu?

Oprava (scelení) je možná, pokud je poškození do velikosti cca 5 cm a nezasahuje do výhledu řidiče (oblast šíře volantu do výšky stíratelné plochy stěračů), okrajů skla (min. 5 cm od okraje) nebo oblasti snímaní asistenčních systémů.

Jakékoliv poškození čelního skla řešte co nejdříve, i když se vám zdá nepatrné. Pokud se oprava neprovede včas, výrazně roste riziko, že bude potřeba sklo vyměnit celé.

Potřebuju na opravu skla vždy navštívit autorizovaný servis?

S poškozeným sklem nemusíte jezdit jen do autorizovaného servisu. Na základě blokové výjimky Evropské komise může klient i u vozidla v záruce navštívit nezávislého autoopravce, který disponuje patřičným vybavením a proškoleným personálem. V Carglass® klientům poskytujeme komplexní službu opravy a výměny autoskel včetně kalibrace asistenčních systémů.

Jak se s nástupem asistenčních systémů změnily ceny oprav/výměn skel a co na to pojišťovny

S postupujícím časem a vývojem technologií jsou čelní skla výrazně technologicky složitější, jsou osazeny čím dál modernějšími senzory a jsou tak logicky dražší na výrobu a samozřejmě i na případnou kalibraci.

Zároveň se zvyšuje počet takto vybavených vozů na českých silnicích. Tento trend se bude výrazně zrychlovat. Důvodem je hlavně to, že od roku 2024 bude v EU každé nově prodané vozidlo povinně disponovat minimálně:

  • automatickým nouzovým bržděním

  • systémem udržování vozidla v jízdním pruhu

  • inteligentním asistentem rychlosti.

Již nyní spolupracujeme s pojišťovnami v ČR na úpravě jejich pojistných produktů, tak aby byl klient vždy chráněn i v případě, že bude jeho vozidlo vybaveno těmi nejsložitějšími dostupnými technologiemi. S tímto trendem samozřejmě musí držet krok i poskytovatelé služeb v oblasti oprav a výměn autoskel. U nás v Carglass® neustále sledujeme vývoj v automotive sektoru a díky významným investicím do analýzy, vývoje a školení držíme krok s nejmodernějšími systémy používanými ve vozidlech. Díky tomu dokážeme našim zákazníkům poskytnout vždy komplexní službu na jednom místě.

Nezapomínejte na stěrače

I stěrače se významně podílí na vaší bezpečnosti při jízdě a je potřeba je pravidelně měnit. Mnoho řidičů totiž neví, že opotřebované stěrače mohou poškrábat a poškodit čelní sklo, což zhoršuje viditelnost a soustředění řidiče při řízení. Tím pádem se zvyšuje i riziko dopravní nehody. Výrobci doporučují měnit stěrače minimálně jednou ročně. A pokud vaše čelní sklo prodělalo opravu nebo dokonce výměnu, měli byste stěrače vyměnit vždy. Tím se vyhnete případnému poškrábání nového skla starými stěrači.

Sdílet článek na sociálních sítích