Carglass®

Asistenční systémy a proč je důležité mít je správně nastavené

kalibrace asistenčních systémů ADAS

Čelní sklo ve vašem autě není jen obyčejná tabule jako třeba v okně – moderní vozy mají ve skle zabudovanou řadu senzorů pro zvýšení bezpečnosti jízdy. Starají se třeba o detekci dopravních značek, hlídání bezpečné vzdálenosti nebo varují před vybočením z jízdního pruhu.

 

 

Co může způsobit špatná kalibrace asistenčních systémů

 

Kvůli vysoké citlivosti jsou tyto systémy extrémně náchylné na odchylky v měření a nedostatečná nebo špatně provedená kalibrace vás může stát v lepším případě „jen“ pomačkané plechy. Špatně zkalibrovaný systém může mít problém s rozpoznáváním vzdálených předmětů nebo vyhodnocením vzdálenosti a vy tak riskujete dopravní nehodu.

Pro představu, chybná kalibrace o pouhý 1 mm znamená rozdíl 1 metr ve vnímání kamery na vzdálenost 100 metrů. To se může výrazně projevit hlavně u systému hlídání jízdních pruhů, adaptivního tempomatu nebo systému nouzového brždění.

 

kalibrace asistenčních systémů ADAS

 

Kdy se kalibrace asistenčních systémů ADAS provádí a jak probíhá

 

Po výměně čelního skla (pokud je vaše auto ADAS systémy vybaveno) je kalibrace nezbytná vždycky, předepisuje to i výrobce vozidla. Během výměny totiž dochází k vychýlení a změně úhlu náklonu jednotlivých asistentů, které jsou umístěny přímo na skle. Kalibrace zajistí jejich opětovné správné nastavení a funkčnost v souladu s předpisy danými výrobcem.

 

Průběh kalibrace systémů ADAS:

 

  • Před zahájením celého procesu se proškolený technik přihlásí do systému kalibračního zařízení pomocí unikátní autorizace. Ta identifikuje vždy konkrétního technika a je tak vyloučené, aby kalibraci prováděl necertifikovaný mechanik.

 

  • Jako první krok (ještě před samotnou demontáží čelního skla) mechanik načte aktuální stav řídící jednotky pro vyloučení případných chyb, které by kalibraci znemožňovaly.

 

  • Příprava na kalibraci:
      • odstranění případných těžkých předmětů z interiéru vozu
      • dohuštění pneumatik vozu
      • připojení vozidla ke zdroji napájení
      • vyrovnání vozidla oproti desce kalibračního zařízení s přesností na desetiny mm (vzdálenost vozidla od desky, vyrovnání podélné osy vozidla s osou kalibrační desky)
      • nastavení výšky kalibrační desky dle předpisu výrobce
      • naměření výšky podběhů z důvodu možného náklonu (tato informace se zadává přímo do informačního systému kalibrační jednotky, která si následně sama vyhodnotí případný náklon vozu a dle toho upraví vstupní parametry pro výslednou kalibraci)

 

  • Po nastavení všech vzdáleností a zadání potřebných údajů o vozidle systém zahájí samotnou kalibraci.

 

  • Po dokončení kalibrace následuje vygenerování kalibračního protokolu, který potvrzuje úspěšnost celého procesu.

 

kalibrace asistenčních systémů ADAS

 

Na co si dát po opravě/výměně čelního skla s asistenčním systémem pozor

 

Jak už napovídá poslední krok ve výše popsaném procesu kalibrace, vždy byste měli po výměně čelního skla obdržet od servisu také protokol o kalibraci asistenčních systémů. Zároveň by tato položka měla být samostatně uvedená i na faktuře. Nikdy se nespokojte s ujištěním servisu, že sklo nainstalovali naprosto přesně a kalibrace tak není potřeba!

 

kalibrace asistenčních systémů ADAS

 

Co všechno lze na čelním skle opravit a kdy už je nutná výměna

 

S tím souvisí i logická otázka – na jaké poškození skla ještě stačí oprava a kdy budu potřebovat kompletní výměnu?

Oprava (scelení) je možná, pokud je poškození do velikosti cca 5 cm a nezasahuje do výhledu řidiče (oblast šíře volantu do výšky stíratelné plochy stěračů), okrajů skla (min. 5 cm od okraje) nebo oblasti snímaní asistenčních systémů.

Jakékoliv poškození čelního skla řešte co nejdříve, i když se vám zdá nepatrné. Pokud se oprava neprovede včas, výrazně roste riziko, že bude potřeba sklo vyměnit celé.

 

Potřebuju na opravu skla vždy navštívit autorizovaný servis?

 

S poškozeným sklem nemusíte jezdit jen do autorizovaného servisu. Na základě blokové výjimky Evropské komise může klient i u vozidla v záruce navštívit nezávislého autoopravce, který disponuje patřičným vybavením a proškoleným personálem. V Carglass® klientům poskytujeme komplexní službu opravy a výměny autoskel včetně kalibrace asistenčních systémů.

 

 

Jak se s nástupem asistenčních systémů změnily ceny oprav/výměn skel a co na to pojišťovny

 

S postupujícím časem a vývojem technologií jsou čelní skla výrazně technologicky složitější, jsou osazeny čím dál modernějšími senzory a jsou tak logicky dražší na výrobu a samozřejmě i na případnou kalibraci.

Zároveň se zvyšuje počet takto vybavených vozů na českých silnicích. Tento trend se bude výrazně zrychlovat. Důvodem je hlavně to, že od roku 2024 bude v EU každé nově prodané vozidlo povinně disponovat minimálně:

  • automatickým nouzovým bržděním
  • systémem udržování vozidla v jízdním pruhu
  • inteligentním asistentem rychlosti.

Již nyní spolupracujeme s pojišťovnami v ČR na úpravě jejich pojistných produktů, tak aby byl klient vždy chráněn i v případě, že bude jeho vozidlo vybaveno těmi nejsložitějšími dostupnými technologiemi. S tímto trendem samozřejmě musí držet krok i poskytovatelé služeb v oblasti oprav a výměn autoskel. U nás v Carglass® neustále sledujeme vývoj v automotive sektoru a díky významným investicím do analýzy, vývoje a školení držíme krok s nejmodernějšími systémy používanými ve vozidlech. Díky tomu dokážeme našim zákazníkům poskytnout vždy komplexní službu na jednom místě.

 

 

Nezapomínejte na stěrače

 

I stěrače se významně podílí na vaší bezpečnosti při jízdě a je potřeba je pravidelně měnit. Mnoho řidičů totiž neví, že opotřebované stěrače mohou poškrábat a poškodit čelní sklo, což zhoršuje viditelnost a soustředění řidiče při řízení. Tím pádem se zvyšuje i riziko dopravní nehody. Výrobci doporučují měnit stěrače minimálně jednou ročně. A pokud vaše čelní sklo prodělalo opravu nebo dokonce výměnu, měli byste stěrače vyměnit vždy. Tím se vyhnete případnému poškrábání nového skla starými stěrači.

 

Sdílet článek na sociálních sítích

Facebook
Twitter
LinkedIn

Potřebujete opravit nebo vyměnit autosklo? Ať máte sklo pojištěné nebo ne volejte 800 550 510 nebo nezávazně poptejte možnosti řešení

Co s autem po povodni?

Smutné, avšak velice aktuální téma pro události ze září 2024. Velká voda spláchla celou řadu míst. Ovlivnila nespočet životů i domácností. A bohužel i aut.

Zavoláme vám zpět, stačí zadat vaše údaje



    Souhlasím se zpracováním výše uvedených osobních údajů za účelem vyřízení mého požadavku a dále potvrzuji, že jsem se seznámil se zásadami pro zpracování osobních údajů *

    Tento web provozuje společnost Carglass®. Společnost respektuje důvěrné (osobní) informace všech, bez výjimky, osob, které web navštívili, i těch, kteří využívají služby poskytované webem; v tomto ohledu se Společnost snaží chránit důvěrnost osobních údajů (informace nebo soubor informací o jednotlivci, který je identifikován nebo může být konkrétně identifikován), čímž vytváří a poskytuje nejpohodlnější podmínky pro používání služeb webu každému uživateli.

    Tyto zásady ochrany osobních údajů a ochrany osobních údajů (dále jen „zásady“) stanoví postup, při kterém společnost zpracovává osobní údaje, typy osobních údajů, které se shromažďují, účely používání těchto osobních údajů, interakce společnosti s třetími stranami, bezpečnostní opatření na ochranu osobních údajů. přístup k osobním údajům, jakož i kontaktní informace uživatele o přístupu, provádění změn, blokování nebo mazání vašich osobních údajů a řešení jakýchkoli dotazů ohledně praxe ochrany osobních údajů.

    Další informace najdete v zásadách ochrany osobních údajů.