Léto nám dalo definitivně sbohem a přichází chladnější část roku a s ní i jiné podmínky na silnicích. Jak připravit svoje vozidlo na podzimní měsíce, aby vás nic nezaskočilo? V dnešním článku vám přinášíme 6 nejdůležitějších tipů.
Podzim pro nás znamená častější srážky (a tím i mokré silnice), kratší dny (a tím i častější jízdy za šera nebo rovnou ve tmě) a teploty klesající postupně i pod bod mrazu. Některé části auta kvůli tomu dostávají zabrat víc než v létě. Co zkontrolovat, aby vás pak vůz nenechal ve štychu uprostřed jízdy?
- Stěrače – Během léta možná stěrače zahálely a potřebovali jste je tak maximálně během bouřky doprovázené krátkým lijákem. S příchodem podzimních plískanic je ale do boje s vodou na čelním skle budete volat mnohem častěji. A budete potřebovat bezchybný výkon. Jak vypadají gumičky? Měly by být pružné, bez prasklin a zpuchření a stíraná plocha čelního skla by měla zůstat čistá a bez šmouh. Vydávají zapnuté stěrače nějaký hluk – vrzání, škrábání o sklo? Čas na výměnu!
- Světla – Během dlouhých letních dnů je snadné přehlédnout, že už dva týdny jezdíte s prasklou žárovkou. Tma, zima a déšť ale viditelnosti zrovna nepřejí a kratší dny, mlha a déšť si žádají světla v plné polní.Podle zákona musíte mít za jízdy vždy rozsvícená potkávací a obrysová světla nebo světla pro denní svícení. Rozdíl mezi nimi je jednoduchý, světla pro denní svícení byste měli používat skutečně jen – jak napovídá jejich název – ve dne. Při jakémkoli snížení viditelnosti je potřeba přepnout na světla obrysová a potkávací, ta denní vám stačit nebudou. Začněte proto při kontrole od nich. Svítí? Dobře. Žádné problikávání, kolísání intenzity svícení? Žárovka totiž málokdy odejde zčistajasna, většinou se dá její konec předpovídat právě postupným zhoršením svícení. Pokud se vám něco nezdá, je lepší žárovku vyměnit rovnou a nečekat až přestane svítit úplně.
Další jsou na řadě dálková světla. Ta sice mají své specifické použití a málokdo je potřebuje při každé jízdě, i tak jim ale při kontrole věnujte pozornost.
A přichází evergreen každého podzimu na silnicích – mlhovky. Jak to je s jejich použitím? Za mlhy, hustého deště nebo sněhu (a skutečně jen tehdy – zbytečné oslňování mlhovkami je jeden z velkých řidičských nešvarů, vyhněte se mu!) jste povinni rozsvítit zadní mlhovky. Ty vpředu použít můžete, ale zákon vám to neukládá (a ne každé auto je také má). Zkontrolujte si, že všechny svítí tak, jak mají a že správně fungují i jejich kontrolky na přístrojové desce. Nakonec zkontrolujte i zbylé svícení na autě – couvací světla, směrovky, brzdová světla a osvětlení SPZ.
- Ostřikovače a směs v nich – s klesajícími teplotami je čas dát sbohem letní směsi. Ještě než udeří první mrazíky, zkontrolujte správnou funkci ostřikovačů na předním i zadním skle a dostaňte ze systému zbytky staré směsi. Nestačí jen dolít zimní směs a smíchat je! Letní směs totiž tvoří z velké části voda, snadno tak v hadičkách zamrzne a může je poškodit.
- Pneumatiky – povinně sice musíte mít zimní gumy (na vybraných silnicích) až po 1. listopadu, ale věnujte jim rychlou kontrolu ještě před samotným přezutím. Jak je na tom hloubka dezénu? (Zákon ukládá minimálně 4 mm.) Stačí nejen teď, ale zvládne ještě celou zimní sezónu? Pokud už jste s opotřebením na hraně, neriskujte a pořiďte nové zimní pneumatiky včas. Až budete přezouvat, zkontrolujte i správné nahuštění. Pokud máte auto garážované, je dobré při huštění přidat ještě cca 0,2 baru k doporučené hodnotě výrobce – pneumatiky totiž hustíte ve vyšší teplotě, než jaká panuje venku a s poklesem teploty pak klesá i tlak v pneumatice.
- Topení a vzduchotechnika – Vypínáme klimatizace, zapínáme topení! Abyste za volantem nemuseli sedět v zimní bundě, otestujte systém vytápění ještě než udeří opravdu zimní teploty. Je výkon topení dostatečný? Proudí vzduch skrz ventilátory rovnoměrně a pravidelně? Nezapomeňte ani na kabinový filtr – v chladných měsících často bojujeme s mlžením oken, zanesený filtr brání správnému proudění vzduchu v kabině a mlžení ještě zhoršuje.
- Baterie – i když máme nefunkčnost baterie všichni spojenou hlavně se zimou a mrazem, v létě dostává akumulátor taky pěkně zabrat. A právě včasná podzimní kontrola odhalí, jestli nedostal zabrat natolik, že pak jednoho mrazivého rána nenastartujete. Začněte přeměřením klidového napětí – plně nabitá baterie by měla ukazovat 12,6 V. 12,4-12,6 V je interval pro částečně nabitou baterii, pod 12,4 V už je vybitá úplně. Zkontrolujte i hodnoty napětí při dobíjení, měly by se pohybovat mezi 13,8 a 14,6 V (pokud naměříte větší/menší číslo, může se jednat o poruchu dobíjení).
S výměnou stěračů vám rádi pomůžeme.
A nejen s ní, v Carglass se vám postaráme i o poškozená autoskla nebo třeba kalibraci asistenčních systémů. Naše pobočky najdete po celé ČR a nabízíme i služby mobilního servisu.
Jak se objednat do servisu Carglass? Vyberte si, který způsob vám vyhovuje nejvíc.
Online formulářem (poptávka je nezávazná)
Telefonicky na 800 550 510
Mailem na web@carglass.cz