Carglass
Telefon
800 550 510
Po - Pá od 8:00 do 16:00
Menu
  • Domů
  • >
  • Blog
  • >
  • Jak poškozené autosklo ovlivňuje STK a technický průkaz

Jak poškozené autosklo ovlivňuje STK a technický průkaz

Malá prasklina na čelním skle se může zdát jako drobnost, ale při technické kontrole (STK) může způsobit velký problém. Mnoho řidičů si neuvědomuje, že stav autoskel je důležitým prvkem pro posouzení způsobilosti vozidla k provozu. V tomto článku Vám vysvětlíme, jaký vliv má poškozené autosklo na STK, co říká zákon a kdy je nutné sklo opravit nebo vyměnit

Proč je čelní sklo při STK tak důležité?

Podmínky pro technickou způsobilost vozidla v České republice stanoví vyhláška č. 341/2014 Sb., která mimo jiné jasně upravuje i stav čelního skla. Podle této právní normy platí, že:

„Na čelním skle nesmí být takové poškození, které by zhoršovalo výhled řidiče.“

Z praktického hlediska je při technické kontrole důležitá zejména tzv. zóna A – tedy část čelního skla přímo v zorném poli řidiče. Obvykle se jedná o oblast, kterou stírají stěrače a kde se očekává ničím nerušený výhled z vozidla.

V této zóně platí následující omezení:

  • Nesmí se vyskytovat praskliny větší než 20 mm. Jakákoliv větší prasklina v zorném poli řidiče je důvodem k neprojití technickou kontrolou. Navíc představuje bezpečnostní riziko při jízdě.

  • Poškození nesmí zasahovat do okrajů skla. Pokud prasklina nebo šrám vede až ke kraji skla, může to narušit celkovou pevnost čelního skla. Taková prasklina se navíc často rychle šíří.

  • Na skle nesmí být žádné škrábance, fólie, samolepky nebo jiné překážky, které by snižovaly čitelnost výhledu. To zahrnuje i ztmavovací fólie nebo neschválené polepy v oblasti výhledu.

Porušení výše uvedených pravidel může vést k tomu, že vozidlo neprojde technickou kontrolou (STK), a v krajním případě může být vyřazeno z provozu. Z pohledu řidiče to navíc znamená bezpečnostní riziko – omezený výhled může způsobit nehodu nebo zhoršit reakční dobu.

technická kontrola - stk

Kdy kvůli autosklu STK neprojdete?

Při pravidelné technické kontrole vozidla (STK) je čelní sklo jedním z důležitých prvků, které technik pečlivě posuzuje. I zdánlivě drobné poškození může být důvodem k neprojití kontrolou, pokud ohrožuje bezpečnost provozu nebo zhoršuje výhled řidiče. Zde jsou nejčastější závady, kvůli kterým může být Vaše vozidlo na STK vyhodnoceno jako nezpůsobilé:

1. Prasklina větší než 50 mm kdekoliv na skle

Jakákoliv prasklina delší než 5 centimetrů, bez ohledu na to, zda je v zorném poli řidiče či nikoliv, je považována za závadu, která může ohrozit celkovou integritu skla. Technici takovou závadu často klasifikují jako závažnou a vyžadují její opravu nebo výměnu skla.

2. Poškození nebo prasklina v oblasti výhledu řidiče

Zvlášť přísně je hodnocena oblast přímo před řidičem – tzv. zóna A. Pokud se zde nachází i menší prasklina, šrám nebo jiný defekt, technik to může považovat za nebezpečnou závadu, protože výrazně omezuje viditelnost a schopnost řidiče rychle reagovat. V této zóně platí, že prasklina nesmí být větší než 20 mm.

3. Volně uchycené nebo nadměrně poškrábané sklo

Pokud čelní sklo „nedrží“ pevně ve své konstrukci, viklá se nebo vykazuje známky uvolnění, může být ohrožena celková bezpečnost posádky v případě nehody. Podobně nevyhovující je i sklo, které je výrazně poškrábané, a tím narušuje výhled z vozidla – například vlivem opotřebovaných stěračů nebo špatného čištění.

4. Nehomologovaná fólie nebo polep na čelním skle

Použití nepovolených fólií, zatmavení nebo polepů na čelním skle je jasným důvodem k neprojití STK. Homologované fólie musí splňovat předepsanou světelnou propustnost a musí být správně označené. V praxi platí, že jakákoliv fólie v zóně výhledu řidiče je problematická, pokud není schválená a správně aplikovaná.

Takové závady jsou při kontrole obvykle klasifikovány jako závažné nebo dokonce nebezpečné. Technik je zapíše do protokolu o technické kontrole, přičemž vozidlo STK neprojde, dokud nebude závada odstraněna.

📌 Tip: Pokud si nejste jisti stavem Vašeho čelního skla, doporučujeme jeho prohlídku odborníkem ještě před samotnou STK. Předejdete tak nepříjemnostem a zbytečným nákladům za opakovanou kontrolu.

Co se stane, když STK neprojdete kvůli čelnímu sklu?

Pokud technik při technické kontrole zjistí, že je čelní sklo poškozené natolik, že ohrožuje bezpečnost provozu (např. prasklina ve výhledu řidiče, výrazné škrábance nebo nehomologovaná fólie), bude vozidlo označeno jako nezpůsobilé k provozu.

Co to znamená v praxi?

  • Technický průkaz dostane razítko o nevyhovujícím stavu vozidla – tzv. „neprošlo“. Tím je úředně zaznamenáno, že vůz nesplňuje podmínky provozu na pozemních komunikacích.

  • Máte lhůtu 30 dnů na opravu závady a absolvování opakované STK. Během této doby musíte danou vadu – v tomto případě například výměnu čelního skla – vyřešit a s vozem se dostavit zpět na stanici technické kontroly.

  • Opakovaná kontrola probíhá ve zkráceném režimu – technici se zaměřují jen na odstranění původně zjištěné závady. Pokud je vše v pořádku, vozidlo následně získá platné potvrzení o technické způsobilosti.

  • Pokud opravu a opakovanou kontrolu nestihnete včas, musíte celý proces absolvovat znovu – včetně nové plnohodnotné STK. Navíc se vystavujete riziku pokuty, pokud se s nezpůsobilým vozem pohybujete po silnici.

🛠️ Doporučení: V případě, že máte byť jen podezření na závažné poškození čelního skla, je vhodné navštívit servis ještě před termínem STK. Včasnou opravou nebo výměnou skla předejdete nejen neúspěšné kontrole, ale i zbytečným komplikacím.

Jak předejít problémům při STK?

Nečekejte, až malá prasklina přeroste v nepříjemný problém. Včasná oprava čelního skla je rychlá, cenově dostupná a často ji kompletně pokrývá připojištění. Předejdete tak neúspěšné STK, zbytečným výdajům i ohrožení bezpečnosti.

Proč se obrátit právě na Carglass®?

Opravujeme praskliny do 60 minut

Společnost Carglass® skutečně nabízí opravu drobných prasklin na čelním skle metodou scelení, která obvykle trvá přibližně 30 minut. Tato metoda je rychlá, šetrná k životnímu prostředí a často plně hrazena z připojištění. Výměna čelního skla, která je nezbytná v případě většího poškození, může být dokončena do 60 minut, přičemž vozidlo je připraveno k jízdě již hodinu po dokončení prací díky použití rychleschnoucího lepidla.

Výměny provádíme v souladu s přísnými bezpečnostními normami

Nabízíme bezplatnou kontrolu stavu autoskel

Je třeba opravit i Vaše čelní sklo? Pojd'me se na to společně podívat! 

Sdílet článek na sociálních sítích