Carglass
Telefon
800 550 510
Po - Pá od 8:00 do 16:00
Menu
  • Domů
  • >
  • Blog
  • >
  • 10 částí auta, které je třeba zkontrolovat po vydatných deštích

10 částí auta, které je třeba zkontrolovat po vydatných deštích

xDruha-41.png.pagespeed.ic.mv2wMe_nnT.jpg 53.31 KB
V tomto článku se chceme podrobněji podívat na kontrolu vozu, který byl vystaven dlouhodobému stání na silném dešti. Může se zdát, že moderní vozy, které disponují všelijakými ochrannými prvky a bezpečnostními systémy, jsou úplně mimo naše téma. Jenže opak je pravdou – dlouhodobé vystavení vozu silnému dešti může způsobit na autě škody. Ty navíc nemusí být na první pohled vůbec viditelné. Možná Vás samotné překvapí, jak dlouhý může být seznam věcí, které byste měli zkontrolovat.

1. Kontrola skel na autě po dlouhodobých deštích

Po dlouhodobých deštích je vhodné zkontrolovat skla na autě, protože vlhkost a voda mohou mít vliv na jejich stav a funkčnost. Je dobré zkontrolovat přední, zadní i boční okna. Při kontrole se zaměřte na následující body:

xDruha-42.png.pagespeed.ic.4nAjVK6vhY.jpg.png 273.01 KB

  • Praskliny a škrábance: I drobné praskliny mohou absorbovat vlhkost, což může vést k jejich dalšímu šíření, zvláště pokud teploty klesnou a voda se začne měnit v led. Zkontrolujte zejména okraje skel, kde praskliny obvykle začínají.
  • Oděrky od stěračů: Při dlouhodobém dešti se často používají stěrače, což může zanechat na skle jemné škrábance, pokud jsou gumy stěračů opotřebované.
  • Přítomnost vlhkosti uvnitř auta: Pokud najdete vlhkost na vnitřní straně skel nebo dokonce kaluže vody uvnitř vozu, může být příčinou poškozené nebo opotřebované těsnění.
  • Praskliny nebo odlepené těsnění: Zkontrolujte, zda není těsnění kolem oken popraskané, opotřebované nebo odlepené. To může způsobit pronikání vody do interiéru a následné problémy s vlhkostí a zamlžováním oken.
  • Zamlžování skel: Pokud se po dlouhodobém dešti často zamlžují okna z vnitřní strany, může to znamenat nadměrnou vlhkost uvnitř auta. To může být důsledek pronikání vody přes těsnění nebo neefektivní odvětrávání.
  • Odvětrávací systémy: Zkontrolujte, zda funguje systém odvětrávání a odmrazování skel, aby se předešlo zamlžování během jízdy.
  • Okna – Pokud máte okna, která lze manuálně nebo elektricky stahovat, zkontrolujte, zda správně fungují. Pokud se zadrhávají při stahování, dostala se nejspíš voda do mechanismu. Pokud se do dveří dostává voda při stahování okna, může být problém v těsnění nebo v samotném mechanismu., V obou případech je dobré nechat okna prohlédnout odborníkem.
  • Zamlžení zrcátek a světel: Pokud jsou světla nebo zrcátka zamlžená zevnitř, mohlo dojít k proniknutí vody. To může snížit viditelnost a je třeba to řešit co nejdříve, aby se zabránilo dalšímu poškození.
  • Senzory na čelním skle: Pokud máte moderní vůz s dešťovými senzory nebo senzory pro adaptivní tempomat, zkontrolujte, zda fungují správně. Vlhkost v těchto senzorech může způsobit jejich špatné fungování.

Jak postupovat, pokud se Vám objevila vlhkost v autě?

2. Kola a pneumatiky

xDruha-43.png.pagespeed.ic.S82Eu38CQw.jpg.png 270.66 KB
Voda, která se může hromadit okolo pneumatik, se může zdát neškodně, nicméně i ona je schopna napáchat různé problémy:

  • Tlak v pneumatikách – ano, je pravda že déšť obvykle nemá přímý vliv na tlak v pneumatikách. Ale pokud stálo auto delší dobu na místě a nejezdilo, může se stát, že mírně poklesne tlak.
  • Opotřebení pneumatik – zkontrolujte, zda na nich nejsou praskliny nebo jiné poškození způsobené stáním ve vodě.

Ptáte se, co se stane, když se dostane dešťovka do praskliny v pneumatice? Prasklina už sama o sobě může negativně ovlivňovat funkčnost pneumatiky, ale pokud se do ní ještě navíc dostane voda, může postupně zhoršit stav praskliny, zejména pokud pronikne hluboko do struktury pneumatiky. Platí tedy, že pneumatika, která je oslabena vlhkostí, je náchylnější k defektům a dalším poškozením. Mohou nastat různé scénáře – například:

  • Prasklina se bude zvětšovat: jakékoliv změny teplot, zejména v chladnějších podmínkách, mohou způsobit rozšiřování a samozřejmě také prohlubování praskliny.
  • Zhoršení celistvosti pneumatiky: pokud voda pronikne hluboko, může ovlivnit vrstvu kordů (vnitřní výztužné prvky pneumatiky), což může oslabit její strukturu.
  • Koroze: v moderních pneumatikách se používají kovové výztuže v oblasti běhounu nebo boků pneumatiky. A může se stát, že právě tyto vnitřní kovové komponenty mohou začít rezivět. Což vede k oslabení pneumatiky a zkrácení její životnosti.
  • Snížená přilnavost: pokud se prasklina rozšíří, může být ovlivněna schopnost pneumatiky udržet optimální kontakt s vozovkou, což ovlivní její přilnavost a brzdné schopnosti.
  • Riziko rychlého defektu: při vyšší rychlosti, při podobném zatížení jako je jízda přes nerovnosti, může dojít až k prasknutí pneumatiky. Ano, jde o extrémní případ, ale stát se může. A bezpečnost má být vždy na prvním místě.
  • Hlubší prasklina a ztráta tlaku: k té může docházet velice pomalu, nicméně přítomnost vody v pneumatice může urychlit degradaci pneumatiky. Pokud tedy pneumatika selže během jízdy, je riziko nehody opravdu vysoké.

Jak najít prasklinu v pneumatice?

Některé praskliny jsou patrné na první pohled. Jindy se však voda může dostat do pneumatiky přes drobné mikrotrhliny. A ty už naše oči nevidí. Jak tedy najít prasklinu?

  • Pokud jsou praskliny dostatečně velké a hluboké, může být voda viditelná jako drobné kapičky uvnitř praskliny, zejména po dešti nebo umytí auta.
  • Při stisknutí nebo lehkém ohnutí pneumatiky se mohou objevit malé bublinky, pokud je v prasklině voda.
  • Praskliny se často objevují na boční straně pneumatiky, kde může být pneumatika vystavena tlaku nebo stárnutí materiálu. Hledejte malé trhlinky, které mohou být vodou naplněné.
  • Praskliny se mohou objevit i na běhounu, zejména pokud je pneumatika starší nebo byla vystavena velkému opotřebení. Opatrně zkontrolujte vzorek pneumatiky, zda neobsahuje trhliny nebo místa, kde by mohla být zachycená voda.
  • Pokud voda pronikne do praskliny a způsobí poškození vnitřní struktury pneumatiky, může docházet k pomalému úniku vzduchu. Zkontrolujte tlak v pneumatikách pomocí tlakoměru a sledujte, zda nedochází k postupné ztrátě tlaku, což může signalizovat prasklinu nebo jiné poškození.
  • Pneumatika s drobnými prasklinami nebo defekty se může projevit až při zatížení. Při jízdě mohou být praskliny více namáhány, což by mohlo způsobit jejich zvětšení a případný únik vzduchu. Pokud si všimnete, že je pneumatika „hrbolatá“ nebo se při jízdě chová nestabilně, může to být signál skrytého poškození.

Vždy je samozřejmě možné využít profesionální diagnostiku v servisu. Pak budete mít 100% jistotu, že je pneumatika v pořádku.

Test s mýdlovou vodou

Tento jednoduchý test vám může pomoci zjistit, zda pneumatika uniká nebo je v ní prasklina, kde by se mohla usazovat voda:

  • Postup:
    • Smíchejte mýdlo nebo saponát s vodou.
    • Naneste tuto směs na podezřelou oblast (běhoun nebo bočnici).
    • Pokud je v prasklině voda nebo dochází k úniku vzduchu, mohou se začít tvořit malé bublinky, což indikuje poškozené místo.

Pokud zjistíte prasklinu, je nejlepší pneumatiku nechat zkontrolovat odborníkem, i když se vám zdá malá. Oprava nebo výměna pneumatiky může předejít vážnějším problémům.

3. Brzdový systém

Silný a vytrvalý déšť může přispět k zanesení brzdového systému nebo třeba vytvořit skvělé podmínky pro počátky koroze brzd. Rozhodně tedy doporučujeme zkontrolovat:

  • Brzdové kotouče a destičky – zaměřte se na to, zda nejsou nadměrně zrezivělé.
  • Účinnost brzd – všeobecně platí, že pokud automobil delší dobu stojí na místě, může být účinnost brzd snížena. Proveďte tedy testovací jízdu, během níž ověříte, zda fungují plynule a bez problémů.

4. Těsnění oken a dveří

Dlouhodobé působení vody může odhalit problémy s těsněním:

  • Zkontrolujte těsnění u oken, dveří a kufru, zda není popraskané nebo poškozené, což by mohlo vést k pronikání vody do interiéru.

5. Interiér vozidla
xDruha-44.png.pagespeed.ic.ms1Q_czKXz.jpg.png 364.86 KB
Pokud je vůz vystaven silnému dešti, může se voda dostat dovnitř, zejména pokud těsnění nejsou v dobrém stavu:

  • Vlhkost a plísně – zkontrolujte sedadla, koberečky a další textilie uvnitř vozu na přítomnost vlhkosti a plísní.
  • Střešní okno a dveře – ověřte, zda neteče voda dovnitř skrze netěsná místa.

6. Elektronika a světla

Elektrické systémy jsou velmi citlivé na vlhkost:

  • Světla – podívejte se, zda není vlhkost uvnitř světlometů nebo zadních světel.
  • Baterie – dlouhodobé stání v dešti může vyvolat problémy s elektroinstalací. Zkontrolujte, zda baterie není vybitá a zda nedošlo ke korozi na kontaktech.
  • Kabeláž – vlhkost může způsobit zkraty nebo problémy v elektrickém vedení. Doporučuje se provést kontrolu všech zásadních elektronických součástí.

7. Kapaliny

Silný déšť a změny teplot mohou ovlivnit stav kapalin ve vozidle:

  • Brzdová kapalina – může být ovlivněna, pokud dojde ke kontaminaci vlhkostí.
  • Motorový olej – při velkém množství vody v motorovém prostoru zkontrolujte, zda nedošlo ke kontaminaci oleje.

8. Podvozek a výfukový systém

Dlouhodobé vystavení podvozku vlhku může vést k:

  • Korozi podvozku – zkontrolujte stav podvozkových částí, zejména v oblasti kol a výfuku.
  • Ucpaný výfuk – v některých případech se do výfukového potrubí může dostat voda. Při nastartování zkontrolujte, zda výfuk nevynechává nebo nevydává divné zvuky.

9. Stěrače a ostřikovače
xDruha-45.png.pagespeed.ic.V6VF2SuQg0.jpg.png 422.87 KB
stěrače

  • Stěrače stírají…!: Známá hláška z filmu, že? Ano, určitě Vám to nemusí nikdo hlásit – to vidíte…:-) Hlavně, mějte jistotu, že stěrače stále správně fungují a nepoškozují sklo. Pokud stěrače zanechávají pruhy vody nebo nečistoty na skle, může být třeba je vyměnit.
  • Ostřikovače ostřikují…?!: Opět ta samá situace a ten samý film. Ostřikovače by měly stříkat kapalinu rovnoměrně na sklo. A co už Vám ve filmu nikdo neřekl? Po dlouhém dešti je vhodné doplnit ostřikovací kapalinu. Zvláště pokud bylo auto vystaveno nečistotám.

10. Koroze na karoserii

Dlouhodobé vystavení dešti může vést ke vzniku koroze na určitých částech karoserie:

  • Oblasti kolem kol – ty jsou náchylné k rezivění kvůli dlouhodobému kontaktu s vodou.
  • Spodní části dveří – pokud voda dlouho stála, zkontrolujte spodní hrany dveří a další části, kde může dojít ke korozi.

Shrnutí

Prudký déšť nemusí vždy způsobit závažné problémy, ale po delší expozici je důležité vozidlo důkladně prohlédnout. Předejdete tak větším poškozením, která mohou mít negativní vliv na funkčnost a bezpečnost auta. Nechte starosti s výměnou či opravou autoskla, pojistnými událostmi a výměnou stěračů na nás! Postaráme se o vše rychle a bez komplikací, abyste se mohli soustředit na cestu. Stačí vybrat některou z našich poboček nebo nám napsat či zavolat!

Sdílet článek na sociálních sítích